MARATHON číslo 50 ( z/2003 )
Mezi největší problémy současnosti (minulosti a zřejmě i budoucnosti) beze sporu patří:
- nerovnoměrnost vývoje a z něho plynoucí hrozící, latentně či otevřeně průběžně existující, střet kultur (civilizací)
- nevyváženost uspokojování potřeb jednotlivců a skupin a potřeb společnosti (v širším pojetí lidstva jako takového) a z ní plynoucí hrozící, latentně či otevřeně průběžně existující, střety uvnitř kultur (civilizací)
Rozvoj vzdělanosti přináší nové možnosti růstu (materiální i duchovní úrovně, uplatnění jednotlivců i skupin, efektivity a účinnosti využití primárních vstupů…). Mělo by to vést k rychlejšímu zvyšování úrovně nejzaostalejších oblastí a kultur, čím by se měli snižovat rozdíly v úrovni vývoje kultur a civilizací. Zároveň by to mělo vést k trvalému zlepšování uspokojování potřeb jednotlivců a tím vést k snižování potenciálního napětí uvnitř kultur a civilizací.
Pouhý pohled na současné a nedávné dění ukazuje, že tomu tak je pouze ve velmi omezené míře. Bohatí se stávají bohatšími, vyspělí vyspělejšími a to rychleji, než "bohatnou" chudí a "vyspívají" zaostalí. Rozvoj a vývoj všeobecně je nerovnoměrný (to popisuje a analyzuje mnoho autorů - mě se velmi líbí ku příkladu Alvin Toffler & Heidi Toffler: CREATING A NEW CIVILIZATION / The Politics of the Third Wave). Velmi významnou úlohu tu totiž hrají zájmy jednotlivců, skupin, národů, kultur a civilizací a schopnost jejich uvědomění a prosazování. Tím se stává, že nerovnoměrnost vývoje vytváří bariéry - bohatí bohatnou i tím, že v konkurenčním boji o zdroje jim chudí nejsou s to konkurovat, vyspělí urychlují svůj vývoj na úkor zaostalých tím, že zcela záměrně "řídí" jejich vývoj ve svůj prospěch. Uvnitř kultur a civilizací to vede k napětí, které má v euroamerické civilizaci množství různorodých projevů (kriminalita, toxikomanie, agresivní nacionalizmus … - dlužno poznamenat, že výše popsané není jejich jedinou příčinou). Na globální úrovni to vede (zatím bez ohledu na globalizaci) ke konfliktům mezi "civilizacemi" (viz např. Samuel P. Huntington THE CLASH OF CIVILIZATIONS).
Není nezajímavé, že důležitý je vliv ideologií. Spojují jednotlivce a skupiny "uvnitř" a poskytují jim argumenty pro tlak "ven". Mnohé tyto ideologie (zejména různá náboženství) poskytují jisté praktické návody na omezení potenciálních konfliktů ("miluj bližního svého…). Jiné naopak tyto konflikty podněcují a snaží se využít je ke svým cílům (nacizmus, komunizmus a nejenom různé jiné "izmy") .
Není účelem na omezeném prostoru kratičkého příspěvku důsledněji vyargumentovat váhu dvou v úvodu popsaných problémů. Pokud jde o jejich řešení, mám za to, že tak či onak se mnozí pokouší je hledat, jiní se zas snaží tyto problémy využít ve svůj prospěch. Spíš doufám, než věřím, že přes všechna svá negativa bude přínosem v tomto směru i globalizace. I když jsem v úvodu v souvislosti s úlohou vzdělání použil podmiňovacího způsobu, vidím ve vzdělání jednu z mála reálných možností, jak přispět k vyřešení uvedených problémů. Další možností příspěvku k řešení je vzájemné poznání - čím méně bariér a překážek uvnitř kultur i mezi kulturami. Jistě jsou další nadějné možnosti řešení, o nichž sám nevím. O jednom jsem však přesvědčen: Nesmíme se s těmito problémy smířit!