MARATHON číslo 50 ( z/2003 )
1/. Odpovědět na otázky R. Valenčíka je stejně riskantní, jako popsat vícerozměrný vektor jediným číslem. Hrozí nebezpečí, že dostaneme "plochý průmět".
Nicméně bych citacemi se pokusil ukázat, že současné problémy jsou již dosti staré. K. Marx v r. 1850 napsal:"..ve vývoji výrobních sil dochází k situaci kdy tyto síly a prostředky interakce, které vzniknou za daných vztahů, škodí a nejsou výrobními, nýbrž destruktivními silami……." (Citováno,dle I. Mészáros: Beyond Capital, str. 6).
Prohlášení francouzské Socialistické strany z května 2003 říká:"Nyní stojíme tváří v tvář opakovaným hospodářským krizím ve světě neschopném zaručit přístup k vodě pro více než miliardu jedinců, ve světě, který nedokáže odstranit hladomor v nejchudších zemích ani nezaměstnanost a chudobu v těch nejbohatších".
Za největší problém tudíž pokládám disfunkčnost současného světa dokumentovanou výše uvedenými citacemi.
2/. Jako řešení Marx doporučoval, že je "nutno si osvojit (appropriate) existující totalitu výrobních sil, nejen pro docílení vlastní činnosti, ale také, pro pouhé zachování své holé existence". Ochránci životního prostředí by tomu asi hned porozuměli. Jinak proměnit toto doporučení na "drobné", nutné pro praktické použití daného doporučení, je velmi složité a za těch 153 let se to nikomu beze zbytku nepovedlo.
Jako první krok, který nemůže nic zkazit, je usilovat o pochopení pravdy, poznání reality, aby nakupením důležitých faktů vznikla nová kvalita povědomí o urgentnosti praktického řešení. Nový president Pugwashského hnutí, Prof. Swaminathan, v zahajovacím projevu vloni řekl: "Lidstvo nemůže mít lepší společnou budoucnost bez lepší společné přítomnosti. Neudržitelný životní styl na straně několika a nepřijatelná bída na straně mnohých, nemůže existovat současně, máme-li dosáhnout nový ráj na který se odvolává Russell-Einsteinův Manifest".
Za současné situace je nejdůležitějším prvním krokem přesvědčit lidi, že jiný svět je principiálně možný. Jedným z řešení je myšlenka E. O. Wrighta - zviditelnit reálné utopie. Reálné utopie zdůvodnil před svou smrtí Daniel Singer, protože v současném prostředí kde převládá psychóza TINA - "není jiné alternativy", každý pokus překročit linii současnosti směrem do budoucnosti, bude nutně vypadat jako utopie. Wright říká:"Reálné utopie je protiklad v názvu. Utopie jsou fantasie,morálně inspirované konstrukce pro společenský život, neomezované realistickými úvahami lidské psychologie a sociální uskutečnitelností. Realisti odmítají takové fantasie. Co je potřeba, jsou průrazné návrhy jak pragmaticky zlepšit naše instituce". To pochopilo nové hnutí z Porto Alegre. Svět potřebuje svůj vlastní specifický 17. listopad!