Filozofie, ekonomie, politologie, sociologie, psychologie, historiografie

MARATHON

Zvláštní číslo/2004

číslo 53

_________________________________________

Teoretický časopis věnovaný otázkám postavení

člověka ve světě, ve společnosti, v současném dění

Mikroekonomie - Jak ji chápat a k čemu je

(Radim Valenčík)

 

 

(Doplňující text ke studiu mikroekonomie na magisterském stupni)

Pracovní nedokončená verze

 

Obsah:

Úvod

Základní pojmy a metoda

Struktura - stručný přehled mikroekonomie

Všeobecná ekonomická rovnováha

Posuny reálného ekonomického systému k rovnováze

Co vyvolává nerovnováhu a co brání dosahovat rovnováhu?

Inovace a paretovská zlepšení

Nerovnovážné situace a vývoj trhu

Produktivní aspekt osobní spotřeby

Od teorie společenského blahobytu k ekonomii produktivní spotřeby

Kapitálový trh a jeho role při investování do lidských schopností

Investování do schopností a investování do pozice

Rozdělování a omezení vstupu do odvětví

Přebytek na trhu statků a jeho rozdělování

Ekonomická determinace prožitků

Aplikace teorie her: Kooperující a poziční sítě

Vyústění do praxe

Ke zkoušce

Přílohy

Příloha 1- Inovace

Příloha 2 - Čistý přebytek

Příloha 3 -Alternativní společenské indiferenční křivky podle J. Stiglitze

Příloha 4 -Univerzalita

Příloha 5 -Trh a jeho vliv na distribuci bohatství

Příloha 6 -Investování do schopností a investování do pozice

Příloha 7 - K utváření prožitků

Příloha 8 - Předpoklad neproduktivního charakteru osobní spotřeby

Příloha 9 - K proudktivnímu charakteru osobní spotřeby

Příloha 10 - Sociální kapitál - sítě

Příloha 11 - Investování do lidských schopností a přenesená cena

Příloha 12 - Navrhovaný model financování vysokého školství u nás

Příloha 13 - Průmyslová revoluce a nynější přechod ke vzdělanostní společnosti

Příloha 14 - Paradigma a rozvoj ekonomie jako vědy

Příloha 15 - Vzdělání a univerzalita

Příloha 16 - Investiční příležitosti, investiční prostředky, úrok

Literatura

 

Celé číslo z/2004

 

 

 

MARATHON

Internet: http://www.valencik.cz/marathon

http://misc.eunet.cz/marathon

Vydává:

Radim Valenčík

jménem Otevřené společnosti příznivců

časopisu MARATHON

Vychází od listopadu 1996

Registrační značka: MK ČR 7785

ISSN 1211-8591

Redigují:

Jaromír Beringer

e-mail: beringer@kfi.zcu.cz

Vladimír Prorok

e-mail: prorok@vse.cz

Pavel Sirůček

e-mail: sirucek@vse.cz

Radim Valenčík (224933149)

e-mail: valencik@cbox.cz

Redakce a administrace:

Radim Valenčík, Ostrovní 16

110 00 Praha 1

tel.: 224933149

e-mail: valencik@cbox.cz

 

 

MARATHON is a bi-monthly Internet magazine founded in Prague at the end of 1996. Its aim is to help to clarify, from central and east European perspective, the reasons of present entanglement of the world developments, and participate in the search for prospective solutions.

About 100 authors contribute to the magazine on a regular basis and more write for it occasionally. So far MARATHON has been published in Czech with occasional documentation annexes in English or German. English summaries of articles are envisaged based on specific interests of readers.

Themes most often treated in the magazine include human capital, investments in education and other forms of human capital, nature and consequences of globalization, new approaches in economic theory (an attempt for synthesis of seemingly disparate concepts of K. Marx, J. Schumpeter, M. Friedman, G. Becker and R. Reich with regard to role played by innovations and the search for new space for economic growth), etc. Several specific projects of human capital investments have been developed on the basis of concepts analyzed in MARATHON.

The magazine can be accessed at:

http://valencik.cz/marathon

http//misc.eunet.cz/marathon.

E-mail contact: valencik@cbox.cz

 

Do rukou se vám dostává časopis Marathon Zvláštní číslo/2004. Jako obvykle, nejdřív některá základní sdělení:

- Zatím je časopis šířen finančně nenáročnými formami - několik xerokopií, prostřednictvím disket, zasílán prostřednictvím fax modemu, prostřednictvím sítě INTERNET (http://valencik,cz/marathon).

- Časopis vychází jednou za dva měsíce, vždy 15. dne prvního z dvojice měsíců, které jsou po sobě. Nejbližší řádné číslo (3/2004) bude vydáno a objeví se na Internetu 15. května 2004.

- Rozsah časopisu je 40 stran tohoto formátu, což odpovídá přibližně 120 stranám standardního formátu.

- Kontaktní spojení, na kterém lze získat podrobnější informace o časopisu, vyjádřit připomínky, zaslat příspěvek apod., je (prozatím) prostřednictvím domácího telefonu: 224933149 (R.Valenčík).

- Příspěvky, případně připomínky a náměty, vzkazy redakci apod. lze rovněž zasílat na e-mailovou adresu: valencik@cbox.cz.

- V srpnu 1997 byl Marathon registrován ministerstvem kultury ČR, na vyžádání je distribuován užšímu okruhu čtenářů v běžné časopisecké podobě, je rovněž k dispozici v Národní knihovně v Praze Klementinu.

 

Úvodní poznámka

Letošní zvláštní číslo vydáváme s předstihem a je tentokrát opravdu zvláštní - jedná se o doplňující studijní text z mikroekonomie. Z jeho obsahuje zřejmé, proč jeho zveřejnění touto formou považujeme za adekvátní. Příští řádné číslo Marathonu (3/2004) přinese několik příspěvků, které na tento studijní text reagují. Uvítáme další delší i kratší poznámky k textu prezentovanému v tomto čísle.

Je reálné zpracovat takové pojetí výuky mikroekonomie na magisterském stupni, které napomůže odpovědět člověku na otázku, o co ve společnosti jde, a které mu bude cenným průvodcem i oporou při hledání této odpovědi?

Je reálné zpracovat takové pojetí výuky mikroekonomie na magisterském stupni, které může sloužit absolventovi bakalářského studia z ekonomických, ale i technických a přírodovědeckých oborů jako základ pro doplnění humanitního vzdělání?

Je reálné zpracovat takové pojetí výuky mikroekonomie na magisterském stupni, kterým se naše vysoká škola (VŠFS) stane v návaznosti na výše uvedené přitažlivou pro absolventy bakalářského stupně z ekonomických, ale i technických a přírodovědeckých směrů?

Domnívám se, že je to reálné a že stojí zato se o to pokusit. Naše škola by si měla udělat image v uvedeném směru. Následující text je pokusem učinit k tomu první krok. Tak, aby se vědělo, že se u nás učí tímto způsobem a s těmito efekty. Tak aby se vědělo, že přístup, který je na tomto pojetí založen, má rozsáhlé aplikace. Tak aby se vědělo, že absolventi naší školy se na aplikování výsledků takového pojetí mikroekonomie přímo podílejí.

 

Úvod

Co by mělo přinést magisterské studium mikroekonomie oproti bakalářskému? Odpověď na tuto otázku velmi úzce souvisí s tím, jak chápeme smysl a význam mikroekonomické teorie. Pokud přijmeme názor, že mikroekonomická teorie umožňuje vidět nejvýznamnější (určující) aspekt společenského dění, vývoje společnosti a našeho místa v těchto procesech, vyplývá z toho následující:

Cílem magisterského studia je pozvednout úroveň chápání toho, co se ve společnosti odehrává a našeho místa v tomto dění tak, abychom znali to nejdůležitější, uměli se v souladu s tím orientovat, vycházeli ze systematicky uspořádaných znalostí z oboru mikroekonomie při studiu dalších disciplín a při uplatnění nabytých poznatků v profesní praxi.

Všimněme si, že přínos mikroekonomie je dvojí:

- Jednak nám umožňuje orientovat se ve společenském dění.

- Jednak je metodologickou oporou nabývání dalších poznatků za účelem profesního uplatnění.

Není přitom nutné zdůrazňovat, že jedno souvisí s druhým. Jakmile začneme poctivě studovat mikroekonomickou teorii na úrovni magisterského studia, měli bychom získat pocit, že nám tato věda odpovídá na otázky o společnosti i o nás samotných, které nás dlouho trápily, že začínáme chápat, o co ve složitém dění kolem nás jde, a měli bychom začít lépe chápat i sebe sama.

Za povšimnutí rovněž stojí to, že mikroekonomie není jen věda o světě kolem nás, ale je i o nás samotných, o tom, jak vznikají naše motivace, o tom, čemu připisujeme smysl atd. Je o tom, o co jde, i o způsobu rozhodování každého z nás.1)

Dosáhnout takový výklad mikroekonomie je ovšem velmi obtížné. Stávající učebnice se mu pouze přibližují v té či oné míře, výjimkou není ani tento učební text. Při jeho zpracování jsme se však snažili co nejvíce potlačit vše, co by bylo zavádějící a rozptylovalo, odvádělo pozornost stranou, k dílčím a nepodstatným problémům:

- Nesnažíme se dokázat užitečnost studia mikroekonomie formou interpretace některých prvků jejího aparátu na některých příkladech, kde se jeho použití osvědčuje. Tím se funkční systém poznatků, o jehož osvojení jde, rozmělňuje, mění v soubor neprovázaných prvků, které se s odstupem času rychle vypaří z hlavy toho, kdo si dal tu práci a mikroekonomii studoval.

- Nesnažíme zvyšovat náročnost studia použitím složitého (většinou matematického) aparátu. I to vede k rozmělnění poznatků. Metodologické prostředky používáme funkčně a tak, aby jejich osvojení bylo co nejjednodušší, přitom přímo vázané na potřeby výkladu dané problematiky.

V jednom i druhém případě se snažíme o to, aby nedošlo k tomu, že studující nevidí pro stromy les. Právě naopak - v průběhu celého výkladu nám jde o zvyšování provázanosti poznatků (nikoli o jejich hromadění či přidávání nových a nových, aniž by se ukázalo, jak souvisí s předešlým), o vytváření funkčního systému, kdy studující nejen zná, ale i chápe.

Mikroekonomie považuje efektivnost za to nejdůležitější, proto ani její výuka by neměla toto kritérium obcházet. Za kritérium efektivnosti její výuky považujeme to, že umožňuje pochopit nikoli některé vybrané případy vztahující se k reálné ekonomice a k reálnému ekonomickému systému, ale že umožňuje vidět a pochopit to nejdůležitější, to, o co jde2). To neznamená, že přichází s hotovými recepty a "jediným správným názorem". Většinou v úvahu připadá více vysvětlení událostí a více přístupů k řešení problémů. Jedním z takových "odvěkých" problémů mikroekonomické teorie i praxe např. je, kde lze a kde nelze využít tržní mechanismus. Tak jako se vyvíjí naše poznání, tak se vyvíjí i naše pochopení světa a cest řešení problémů. Studium mikroekonomie by však mělo umět problémy dokázat pojmenovat, vést o cestách jejich řešení kvalifikovanou rozpravu (byť i třeba formou vášnivých diskusí, ale se znalostí věci).

Od stávajících učebnic mikroekonomie se předkládaný text odlišuje zejména následujícím:

1. Nejde v něm o to, aby poskytl aparát, jehož užitečnost lze ilustrovat a dokumentovat na některých příkladech, ale o to, aby jako ucelený systém vzájemně provázaných poznatků umožnil přistoupit k analýze kteréhokoli významného společenského jevu. Tj. není to tak, že teorie si vybírá, kde bude demonstrovat svojí užitečnost, ale tak, že realita úkoluje teorii, aby dokázala, že umí dát odpověď na otázky nastolované samotným životem, např.:

- Je sociální stát v krizi? A pokud ano, jak ji řešit?

- Jak se mění role státu v současnosti, v čem by se měla zvyšovat nebo naopak snižovat?

- Měl by být trh omezován, abychom před škodlivými dopady jeho fungování ochránili veřejnost, nebo by naopak měl být tržní mechanismus rozvíjen?

- Jaké jsou zdroje sociální nerovnosti a lze hovořit i o sociální nespravedlnosti?

- Jak financovat takové oblasti, jakými je školství či zdravotnictví?

- Lze hovořit o trvale udržitelném rozvoji? A pokud ano, lze takový rozvoj zajistit? Jak?

- Jak se uchránit (jako firma, domácnost či stát) před dopady globální konkurence a jak obstát v globální konkurenci?

- Atd. Atd.

2. Na rozdíl od většiny dostupných učebnic klade důraz na dobové určení nabývaných poznatků a z hlediska toho, co vyzdvihuje jako podstatné současná doba, vybírá z mikroekonomického přístupu to nejdůležitější. Vychází z předpokladu, že zvládnutí mikroekonomie na magisterském stupni by mělo umožnit studentovi znát a chápat obsah přechodu ke vzdělanostní společnosti, klíčové momenty tohoto přechodu i jednotlivá úskalí3).

Studium mikroekonomie a "algoritmické stlačení dat":

Co je vlastně cílem poznání a vědeckého poznání zvlášť? Odpověď na tuto otázku (která má specifický význam i pro mikroekonomii jako vědu a její studium) doznala v posledních létech podstatné proměny, a to zejména v souvislosti s teorií chaosu4). Pokusme se na ni odpovědět co nejjednodušeji a nejnázorněji.

Představme si nekonečnou posloupnost čísel, např.:

3, 8, 5, 14, 4, 21, 5, .......

2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, ......

3, 6, 9, 12, 15, 18, 21, ......

V případě, že se nám podaří najít způsob generování čísel nějaké posloupnosti, můžeme říci, že ji lze "algoritmicky stlačit". Tj. členy nekonečné posloupnosti lze zadat předpisem, který je konečný.

Která z našich posloupností je ve výše uvedeném příkladu algoritmicky stlačitelná? Na první pohled vidíme, že třetí - představuje po sobě jdoucí násobky čísla tří. Po bližším ohledání najdeme i způsob jak stlačit druhou posloupnost - každý její další člen v pořadí je součtem dvou předcházejících. Kdo si dá hodně práce, najde způsob algoritmického stlačení i první posloupnosti.

Existují posloupnosti, které jsou principiálně algoritmicky nestlačitelné a nelze je zadat jinak, než výčtem sebe sama. Neexistuje v nich žádná pravidelnost, žádná zákonitost, každý další člen se objevuje naprosto neodhadnutelně.

Přesto, že algoritmicky stlačitelných posloupností je nespočetně (a to i ve smyslu Cantorovy teorie nekonečna), představují svým způsobem výjimku. "Normální" posloupnost by měla být algoritmicky nestlačitelná a je vlastně "štěstí", když narazíme na algoritmicky stlačitelnou posloupnost5).

Nyní přejděme od posloupností k reálnému světu. Pokud ho poznáváme a jsme schopni alespoň částečně poznat, snažíme se rovněž svým způsobem o jeho "algoritmické stlačení". Tj. snažíme se popsat to, s čím se v něm setkáváme, nějakou jeho konečnou reprezentací (teorií, modelem apod.), která je jednodušší než samotný svět, který popisujeme, resp. než ta část reality, kterou popisujeme. Podstatné je, že reprezentace, kterou část reality popisujeme, musí pro nás být algoritmicky stlačitelná do konečných rozměrů, protože s nekonečnými reprezentacemi nedokážeme pracovat. (Tj. můžeme používat nekonečno v nějakém modelu, ale to musí být algoritmicky stlačitelné tak, abychom s ním pracovali jako s konečnou veličinou.)

Svět ve kterém žijeme je - alespoň v určitých rámcích - algoritmicky stlačitelný. Jinak bychom v něm totiž nemohli žít a ani bychom v něm nevznikli. Nevnikly by dokonce ani nejprimitivnější formy života. (Nebylo by v něm např. možné rozmnožování.) Ve zcela chaotickém (tj. algoritmicky nestlačitelném) světě by nebyla možnost replikace, využití minulé zkušenosti k lepšímu jednání v budoucnosti, nic by se nedalo předvídat. Dokonce by neexistovala ani možnost odlišit nějaké entity v takovém světě a nacházet mezi nimi podobnost, případně vyjádřit jejich počet číslem...

To neznamená, že vše, s čím se ve světě setkáváme, je pro nás algoritmicky stlačitelné. Teorie chaosu, která se rozvíjí zhruba od 70. let 20. století nachází nové a nové případy, kdy se s možností řešení problémů formou algoritmického stlačení dat musíme rozloučit, kdy to zkrátka nejde a víme, že to nejde z principiálních důvodů6).

Mikroekonomie je schopna popsat standardní situace, které se v dané oblasti vyskytují, a standardní přechody od jedné takové situace k druhé7). Dokáže tedy předvídat, co se za určitých podmínek bude dít i k čemu dojde, pokud se podmínky změní. Její závěry tohoto typu přitom směřují i do oblasti utváření motivací lidí, vzájemných vztahů mezi lidmi apod.

Matematický a od matematiky odvozený aparát (zejména grafické vyjádření různých veličin a jejich vzájemných vztahů) pak využívá především k rozlišení a pojmenování standardních situací.

Struktura textu a způsob zpracování:

1. Při zpracování bylo dbáno na to, aby si ten, kdo jej bude studovat, vytvořil co nejvíce ucelený a vnitřně provázaný systém poznatků ve své hlavě. Toho je dosaženo tím, že mikroekonomie je vyložena jako celek v několika vrstvách:

- V úvodu jako jedna z prvních kapitol je zařazena část "Struktura - stručný přehled mikroekonomie", která dá studujícímu textu prvotní představu, odkud kam výklad směřuje.

- V části "Všeobecná ekonomická rovnováha", která je rovněž zařazena do první části textu, si studující může udělat ucelenou představu o fungování ekonomického systému.

- Určitým uceleným přehledem je pak závěrečná část nazvaná "Vyústění do praxe", která shrnuje výše předešlé pod příslušným zorným úhlem.

- Do vlastního textu jsme pak zařadili to nejdůležitější, aby studující získal poznatky v koncentrované podobě. Na ně navazují dva typy poznámek - pod čarou a za textem. To má svoji logiku. Poznámky pod čarou přímo doplňují text a studující se k nim může obrátit, pokud potřebuje bližší vysvětlení, pokud chce znát původ tvrzení apod. Poznámky za textem, na které odkazují některé poznámky pod čarou, přinášejí materiál, který rozšiřuje poznání v těch směrech, které považujeme za významné, aktuální, nosné. Studující se s nimi může seznámit výběrově, podle toho, jak ho jejich tématické zaměření zaujme.

- Určitý ucelený pohled na systém mikroekonomického poznání je obsažen i v poznámkách pod čarou, a to formou prezentace poměrně obsáhlých pasáží z učebnice J. Clarka (Clark, J., Základy národohospodářské teorie, Praha, Prometheus 1932), která v originále vyšla již v roce 1907 (!). Vstupy z této učebnice jsou vybrány a zařazeny tak, aby dávaly celkovou představu o systému mikroekonomické teorie, se kterým J. Clark ve své době přišel. Když se s nimi studující seznámí, zjistí, že připomenutí učebnice "starodávného" autora není náhodné. (Jde o to, že J. Clark si ještě velmi dobře uvědomoval význam dynamických aspektů ekonomického systému při objasnění řady významných otázek, mj. souvisejících s problematikou rozdělování a "čistého přebytku", později se tento aspekt z učebnicového výkladu mikroekonomie vytrácí.)

2. Dalším z pramenů, které jsou v odkazovém materiálu často používány, je učebnice R. Holmana Dějiny ekonomického myšlení (Holmana, R., Dějiny ekonomického myšlení, C. H. Beck, Praha 1999). Jednak pro svoji snadnou dostupnost (studující tohoto textu ji může poměrně snadno získat, jednak proto, že obsahuje pasáže, které jsou pro pochopení klíčových otázek mikroekonomické teorie (na úrovni magisterského studia) významnou oporou.

3. Poznámky za textem jsme v řadě případů využili rovněž jako svého druhu antologii (výbor z děl) různých autorů, jejichž příspěvek k výkladu mikroekonomie či její metody považujeme za přínosný.

 

Základní pojmy a metoda

Co je to mikroekonomie:

Mikroekonomie je věda, která se zabývá problematikou výběru optimálních variant rozdělování (alokace) vzácných a užitečných statků v procesech jejich výroby a spotřeby. Přitom:

- Je z tohoto hlediska nejobecnější ekonomickou vědou.

- Hlavními subjekty jsou firmy (které statky vyrábějí) a domácnosti (které statky spotřebovávají); za mikroekonomické subjekty můžeme v některých případech rovněž považovat jednotlivce, stát, různě definované pospolitosti.

- Vzhledem k tomu, že výběr variant provádějí lidé nacházející se v určitých vzájemných vztazích, je mikroekonomie především vědou o lidském rozhodování a jejich následném chování na základě tohoto rozhodování - a to jak jednotlivců, tak i různě organizovaných skupin lidí.

Zapamatujme si:

Mikroekonomie je především vědou o člověku a společnosti, umožňuje pochopit vnitřní svět člověka, meze jeho libovůle (tj. v čem se musí podřizovat objektivním omezením, nemá-li utrpět újmu), vědou o vývoji lidské společnosti (vývojových tendencích, rozporech, bariérách vývoje, cestách řešení rozporů a cestách překonávání bariér vývoje).

O co jde při studiu ekonomie:

Především o vytvoření uceleného systému poznatků, o jejich funkční provázanost, o vytvoření prizmatu nahlížení na sebe sama, své místo v ekonomickém systému a vývojové tendence ekonomického systému i na jejich společenské souvislosti. Příkladem aplikace mikroekonomie je sám život - vlastní, který prožíváme, i společenský, kterého se různými formami účastníme, a to v lokálním i globálním měřítku8).

Paretovské optimum:

Při popisu ekonomických situací hledáme optimální variantu, tj. optimum (které se v mikroekonomii chápe jako tzv. paretovské optimum). Ekonomický systém je ve stavu paretovského optima tehdy a právě tehdy, pokud nelze zvýšit užitek kohokoli, aniž by se snížil užitek kohokoli jiného.

Paretovská zlepšení:

Reálné ekonomické situace nejsou zpravidla pareto-optimální. Ekonomie z tohoto hlediska:

- Hledá příčiny toho, proč nejsou tyto situace pareto-optimální.

- Hledá možnosti tzv. paretovských zlepšení, tj. taká zlepšení, při kterých se zvyšuje užitek (alespoň některých) ekonomických subjektů, aniž by se snížil užitek kteréhokoli jiného subjektu.

Poznámka k paretovským zlepšením:

Pokud jdeme cestou paretovských zlepšení, nesmíme např. "bohatým brát a chudým dávat". Pro názornost by bylo možné říci, že při hledání paretovských zlepšení musíme zakázat Jánošíka. V každém ekonomickém systému lze totiž dosáhnout zlepšení situace někoho na úkor někoho druhého. Problém je ovšem ukázat, zda lze zlepšit situaci někoho, většiny či všech, aniž by kdokoli utrpěl újmu. Mikroekonomie se zabývá především řešením tohoto typu otázek a má k tomu závažné (netriviální) důvody, které vyplynou postupně z dalšího výkladu.

Neparetovské změny a jejich důsledky:

V reálném ekonomickém systému dochází k řadě změn, které mají neparetovský charakter, tj. dochází ke zlepšení situace někoho na úkor druhého, resp. zlepšení situace někoho vede ke zhoršení situace druhého. Tak je tomu zejména:

- V důsledku některých státních zásahů do ekonomiky (mj. i vědomého sociálně orientovaného přerozdělování).

- V důsledku většiny inovací (tj. když je něco stávající nahrazeno něčím novým s odlišnými ekonomickými parametry).

- V důsledku násilných aktů typu válek, krádeže, vydírání, nátlaku apod.

- V důsledku vytvoření nerovnoprávných podmínek pro ekonomickou činnost.

Poznámka k neparetovským důsledkům změn v ekonomickém systému:

Neparetovské důsledky změn v ekonomickém systému mohou vyvolávat určitá pnutí, mohou vést k organizaci za účelem bránit se těmto důsledkům a případně i ke konfliktům. Úloha státu může mít z tohoto hlediska podobu "vytloukání klínu klínem" - tj. buď brání změnám, které mohou mít neparetovské důsledky, nebo omezuje neparetovské důsledky změn, kterým nebylo možné zabránit. Účinky takového postupu bývají dvojaké. Proto mikroekonomická teorie preferuje cestu paretovských zlepšení tam, kde je to možné. To jí umožňuje odhalit a rozpoznat takové formy jednání, které mají neparetovské důsledky.

Náklady obětované příležitosti:

Hledáme-li optimum, nemáme jinou možnost než porovnávat jednu variantu s druhou (v mikroekonomii neexistuje žádný "pevný bod", který by nám dával nějaké absolutní měřítko efektivnosti). Nákladem na variantu, která je vybrána, je varianta, která musela být obětována. Je to současně cena, která musela být zaplacena, aby se realizovala vybraná varianta. Pokud je obětovaných variant více a pokud je porovnáme mezi sebou, pak nákladem obětované příležitosti (a cenou, která musela být zaplacena za vybranou variantu), je druhá nejlepší varianta.

Veličiny:

K popisu ekonomického systému využívá mikroekonomie mj. kvantifikovatelných veličin, zejména:

- Náklady a výnosy (které lze rozlišit na příjmy a užitky).

- Vstupy a výstupy.

Poznámky k charakteru mikroekonomických veličin:

- Předpokládáme, že tyto veličiny jsou spojité, nekonečně dělitelné a identifikovatelné. To proto, abychom mohli vztahy mezi nimi vyjádřit pomocí poměrně jednoduchých modelů (většinou grafů). Zjednodušení, kterých se tím dopouštíme, nejsou ve většině případů významná. Tam, kde významná jsou, lze použít poměrně jednoduchých korekcí původních modelů se spojitými veličinami.

- Pod příjmem chápeme něco, co existuje v materiální podobě, zatímco užitek existuje jen v subjektivní podobě, v podobě prožitku či požitku v hlavě nějakého člověka.

- Některé ekonomické koncepce kladou důraz na to, že užitek nelze měřit, lze jen porovnávat, zda něco přináší určitému jednotlivci větší či menší užitek. Podle toho se rozlišuje kardinalistická verze (předpokládající měřitelnost užitku) a ordinalistická verze (která předpokládá jen možnost porovnání). Toto rozlišení ovšem není tak podstatné, jak se zdálo v dobách, kdy vzniklo. V našem přístupu je nebudeme brát v úvahu.

- Ne ve všech koncepcích se kromě nákladů a výnosů (příjmů - užitků) používají i veličiny vstupu a výstupu. V našem případě veličiny vstupů a výstupů používat budeme, mj. z terminologického hlediska i proto, že součástí výstupu výroby jsou i náklady obětované příležitosti.

Kvantifikace veličin:

- Ke kvantifikaci používáme vyjádření v podobě funkce typu:

Y = f(X).

- První derivace funkce tohoto typu v bodě maxima je rovna nule, tj. platí:

f´(X) = dY/dX = 0

- Druhá derivace funkce tohoto typu v bodě maxima je menší než nula, tj. platí:

f´´(X) = d2Y/dX2 < 0

- První derivace je současně mezní (přírůstkovou) veličinou vztahující se k původní funkci.

Poznámka ke kvantifikaci veličin:

- V obecném případě bychom měli využívat funkce typu Y = f(X1,X2,X3,...Xn), tj. funkce o více proměnných. Ty lze ovšem graficky obtížně vyjádřit. Ve většině otázek, které nás budou zajímat, vystačíme s jednou proměnou.

- Další zjednodušení souvisí s tím, že nemusíme uvažovat matematický aparát odvozený od limitních přechodů, ale můžeme uvažovat, co se děje při malých změnách (např. o nějakou vhodně vybranou malou jednotku). Pak místo veličiny dX či dY můžeme uvažovat nějakou konečnou změnu

ΔX = X2 - X1

ΔY = Y2 - Y1

- Při grafickém vyjádření v limitních nekonečně malých veličinách je derivací funkce v bodě sklon tečny, v malých, ale konečných veličinách je to přepona trojúhelníčku.

- Mezní veličiny můžeme též chápat jako přírůstky určité funkce, mění-li se proměnná o nějakou malou jednotku.

Význam matematiky v mikroekonomii:

Určitou "velkorysost" z hlediska použití matematických prostředků (např. to, že nemusíme brát příliš vážně v úvahu rozdíly mezi nekonečně malými a velmi malými veličinami, že můžeme "zgrupovat" veličiny tak, abychom dostali dvourozměrnou situaci, apod.) si můžeme v mikroekonomii dovolit vzhledem k odlišné roli, kterou zde hrají ve srovnání např. s fyzikou. Matematické prostředky totiž nelze použít k výpočtu průběhu procesů, které se v mikroekonomických systémech odehrávají. Reálné ekonomické procesy jsou příliš závislé na počátečních podmínkách (je to dáno nelineárním charakterem závislosti a existencí zpětných vazeb). Matematické prostředky proto hrají jen roli konceptu, který nám umožňuje zachytit standardní (tj. nejčastěji se vyskytující a určité společné rysy mající) situace a standardní přechody od jedné standardní situace k druhé.

Po dlouhou dobu vývoje mikroekonomie existovaly určité iluze o tom, jakou roli zde může matematika sehrát. Teprve teorie chaosu (jejíž počátky spadají přibližně do 70. let) ukázala na omezení v jejich aplikaci. Jejich role v "algoritmickém stlačení dat" je omezená, přesto však významná. Pomáhají nám hledat "řád v chaosu". Bez jejich použití (pokud bychom se například snažili ekonomický systém a procesy v něm probíhající popsat pojmově), bychom v mnoha případech neměli dostatečně názornou představu o tom, co je v daném ekonomickém systému důležité a co ne, kterým směrem se bude ubírat vývoj ekonomického systému apod. Proto také používáme matematické prostředky v takové podobě, ve které jsou snadno dostupné lidskému vnímání, lidské představivosti. Nejčastěji budeme používat jednoduché dvourozměrné grafy.

Zákon klesajících výnosů a klesajícího užitku:

Svět kolem nás je takový, že při jakékoli výrobě mezní výnos (přírůstek výnosu na jednu vynaloženou jednotku vstupu) od určitého momentu klesá.

Náš vnitřní svět (svět našich prožitků) je takový, že při jakékoli spotřebě mezní užitek (přírůstek užitku z jednotky spotřebovaného statku) od určitého momentu klesá.

Obecně pak platí - zvyšujeme-li určitý vstup do procesu výroby či spotřeby, pak (za jinak neměnných podmínek) od určitého momentu začne přírůstek výstupu na jednotku vstupu (mezní výstup) klesat9).

Optimum a rovnováha:

Z výše uvedeného mimo jiné vyplývá, že optimum (nikoli nutně paretovské, ale ve smyslu maximálního výstupu za daných podmínek) má podobu rovnováhy (podrobněji viz dále).

Stacionarita a dynamika:

Pohyb je mnohem obtížnější zachytit než neměnný stav10). Mikroekonomická teorie se proto zpravidla zachycením toho nejpodstatnějšího, co se odehrává v ekonomickém systému, vyrovnává následujícím způsobem:

1. Vymezí podmínky optima (tj. podmínky, kdy vstupy jsou využity tak, aby byl maximalizován výstup). Zjišťuje přitom, že tento stav má charakter rovnováhy určitých veličin.

2. Návazně na to je schopna ukázat, k jakým procesům bude docházet, pokud systém není ve stavu optima. Tj. jak bude systém směřovat k rovnováze.

3. Původní optimum nemusí být nutně paretovské (tj. je to optimum, které je dosahována za daných podmínek, přičemž není vyloučena existence paretovských zlepšení) - mikroekonomie je svými prostředky schopna rozhodnout, zda se jedná či nejedná o paretovské optimum.

4. Pokud se nejedná o paretovské optimu, je mikroekonomie schopna navrhnout cesty paretovských zlepšení, resp. ukázat, které reálné procesy mohou vést k paretovským zlepšením.

5. Na základě tohoto konceptu je pak schopna ukázat:

- Které reálné vlivy vyvádějí ekonomický systém ze stavu rovnováhy.

- Jaké reálné vlivy brání ekonomickému systému směřovat ke stavu rovnováhy.

Stav ekonomického systému a ekonomická reprodukce:

Při popisu ekonomického systému vycházíme ze zachycení určitého stavu. Reálný ekonomický systém je však procesem reprodukce, kdy výstupy ze kteréhokoli ekonomického procesu jsou opět vstupy do dalšího ekonomického procesu11).

Čistý přebytek (nad náklady):

Pojem "čistý přebytek nad náklady" není tak jednoduché vymezit. Není totiž snadné vymezit ani to, co chápat pod "náklady" spojenými s využíváním toho či onoho výrobního faktoru. V teorii rozdělování tento pojem hraje mimořádně významnou roli. Použití tohoto pojmu najdeme v řadě učebnic i odborných prací, velmi často však bez náležitého vysvětlení. Jednou z příčin je skutečnost, že pojem "čistý přebytek" nelze objasnit bez uvážení dynamiky systému.

Budeme se proto přidržovat následujícího:

- Čistý přebytek, který vzniká vlastníkovi určitého výrobního faktoru, chápeme jako to, co lze vzít z příslušné oblasti výdělečného působení výrobního faktoru a využít v jiné oblasti, aniž by se změnil předešlý způsob využití výrobního faktoru. (Zkrátka - čistý přebytek poznáme podle toho, že jej lze odčerpat a použít jinde, aniž by se v oblasti, ze které jsme ho odčerpali, cokoli změnilo.)

- Náklady budeme chápat jako náklady na reprodukci výrobního faktoru (v případě reprodukce schopnosti vykonávat určitou práci), jako náklady na pořízení výrobního faktoru (zejména v případě kapitálových statků), jako náklady na provozování výrobního faktoru (na to, aby mohl být výrobní faktor využíván příslušným způsobem).

O dosažení čistého přebytku se snaží firmy i další mikroekonomické subjekty. Proto je tento pojem důležitý při objasnění motivací různých subjektů působících v ekonomickém systému12).

Dedukce a indukce v mikroekonomii:

Mikroekonomie má poměrně přísnou logickou stavbu. Ze základních tvrzení (zákonů klesajícího užitku a klesajících výnosů) jsou odvozovány závěry, které se současně dají vyjádřit prostřednictvím matematického aparátu, resp. v názorné podobě grafů.

Velmi důležité je pak to, že při odvozování důsledků ze základních tvrzení lze s využitím empirických poznatků, resp. praktických zkušeností rozlišit různé případy, které mohou za určitých podmínek nastat. To je induktivní moment v logické výstavbě mikroekonomické teorie.

Důležité je uvědomit si, že bez toho, aby byly odlišeny závěry od předpokladů, tj. zvýrazněn deduktivní moment ve výstavbě mikroekonomické teorie, nebylo by možné uvidět a vhodně rozlišit jednotlivé podstatné případy, které nastávají v realitě (v praxi).

(Stačí, když si uvědomíme, jak vhodně definované a grafickými prostředky vhodně vyjádřené rozlišení dokonalé a nedokonalé konkurence otevřelo cestu k popisu ekonomické reality.)

Katalogizace a kategorizace:

Důležitou součástí logického vyzrávání mikroekonomické (a samozřejmě nikoli jen mikroekonomické) teorie je přechod od katalogizace ke konkretizaci13). Jedná se o jednu z nejčastějších forem algoritmického stlačení dat v těch případech, kdy nevystačíme s čistým matematickým popisem a s čistou dedukcí.

Při katalogizaci se snažíme zachytit všechny případy, které mohou za daných podmínek nastat, a vhodně je uspořádat (podle jednoho či více kritérií).

Při kategorizaci přecházíme od uspořádaného výčtu k jednoznačnému definování podmínek, za kterých nastává buď daná situace, nebo situace, která je jejím logickým doplňkem. Na tomto stupni poznání se realita jeví jako polarizovaná do párových alternativ, kdy každá z nich nastává za přesně definovaných podmínek a jejich porušením (změnou) přechází v doplňující.

Není přitom vyloučeno, že mohou vznikat přechodné situace a že samotný přechod může být z teoretického i praktického hlediska zajímavý. Obojí patří k odhalování standardních situací a standardních přechodů od jedné standardní situace k druhé.

Ukazuje, že prakticky vždy lze přejít od katalogizace ke kategorizaci a že kategorizace ve velké většině případů přinese velmi cenné poznatky14).

Změna paradigmatu se projevuje jako střet starého s novým, často i střed mezi generacemi vědců. Jak bylo kdysi vtipně poznamenáno - nová teorie nevítězí silou argumentů, ale tím, že vymřou její odpůrci. Ve vědách, které nashromáždily dost zkušenosti se změnou paradigmat, se nové prosazuje již poměrně snadněji a bývá očekáváno i vítáno.

Změna paradigmatu se projevuje jako střet starého s novým, často i střed mezi generacemi vědců. Jak bylo kdysi vtipně poznamenáno - nová teorie nevítězí silou argumentů, ale tím, že vymřou její odpůrci. Ve vědách, které nashromáždily dost zkušenosti se změnou paradigmat, se nové prosazuje již poměrně snadněji a bývá očekáváno i vítáno.

Paradigma:

Každá věda a pochopitelně i ekonomie se rozvíjí formou určitých zvratů či skoků, které T. Kuhn15) nazývá změnou paradigmatu. Paradigma je charakteristické pro každý stupeň teorie. Vyznačuje se:

- Základními tvrzením, která jsou považována za samozřejmá.

- Používanými metodami.

- Způsobem ověřování poznatků.

- Způsobem chápání toho, jaký význam má teorie pro praxi a jak vyúsťuje do praxe.

- Standardním učebnicovým výkladem, který určuje, co je považována za "hlavní proud".

Změna paradigmatu se projevuje jako střet starého s novým, často i střed mezi generacemi vědců. Jak bylo kdysi vtipně poznamenáno - nová teorie nevítězí silou argumentů, ale tím, že vymřou její odpůrci. Ve vědách, které nashromáždily dost zkušenosti se změnou paradigmat, se nové prosazuje již poměrně snadněji a bývá očekáváno i vítáno.

Mikroekonomii, jejíž vývoj zastydl na paradigmatu stacionárního pohledu a exogenního pojetí užitku, které již neodráží současnou realitu, takové střídání paradigmatu patrně čeká.

 


Poznámky:

  1. Z učebnic, které pro výuku mikroekonomie na magisterském stupni připadají v úvahu lze uvést zejména:

    - Soukupová, J., Hořejší, B., Macáková, L., Soukup, J., Mikroekonomie, Praha, Managment Press 1996 a další vydání.

    - Holman, R. Mikroekonomie, Praha

    - Varian, R., Mikroekonomie, Praha, Victoria Publishing 1995.

    Každá z nich má své přednosti i své nedostatky. Jsou mezi nimi dosti značné odlišnosti. Z technických důvodů lze doporučit učebnici Soukupová, J., Hořejší, B., Macáková, L., Soukup, J., Mikroekonomie, Praha, Managment v některém z vydání - je nejlépe dostupná a nejčastěji používaná. Vycházejí z ní otázky ke státní závěrečné zkoušce na Vysoké škole ekonomické.

    Hlavním problémem uvedených učebnic je, že místo dotažení výkladu některých klíčových otázek (např. problematiky rozdělování) hledají posun ve výuce oproti bakalářskému stupni v použití náročnějších matematických prostředků, aniž by přitom ukázaly význam a meze těchto prostředků.

    Příčina zjevné nevyváženosti výkladu z hlediska použitelnosti poznatků v praxi (kdy se na jedné straně jde do značných podrobností a jemností, pokud se týká použitého aparátu, na druhé straně se přehlíží a obchází to, bez čeho nemůže být zobrazení mikroekonomické reality věrohodné) je zejména v tom, že se klade důraz na statiku ekonomického systému a opomíjí jeho dynamika.

    Otázce vztahu statických a dynamických pohledů na ekonomický systém se budeme věnovat podrobněji. V kontextu přehledu učebnic lze snad jen poznamenat následující: Tento problém je mnohem lépe řešen v učebnici J. Clarka vydané ve Spojených státech již v roce 1907 (!) a u nás v roce 1932 (Clark, J., Základy národohospodářské teorie, Praha, Prometheus 1932).

    Lze se jen dohadovat, proč se z učebnic pohled na dynamiku ekonomického systému vytratil a tím se staly i pedagogicky nesdělitelnými tak zásadní otázky, jakými je např. již zmíněná problematika rozdělování. Svou roli zde sehrála patrně skutečnost, že na rozdíl od mechaniky, kdy lze popsat reálný dynamický systém integrovatelnými diferenciálními rovnicemi, v případě ekonomické reality tomu tak není. Místo, aby se hledala odpověď na obsahové otázky (k čemu popis reality slouží), podřídil se výklad použitým prostředkům a tím došlo k podstatné ztrátě spojení výuky s realitou.

    Snaha R. Holmana obnovit toto spojení v jeho učebnici formou vhodně volených příkladů je nepochybně přínosem pro výuku mikroekonomie u nás. Je ovšem nutné jít dál a zaměřit se nikoli jen na oblasti, kde lze význam mikroekonomické teorie ilustrovat, ale zaměřit se na to, co je nejvýznamnější v ekonomické realitě samotné. A zde narazíme na nutnost vyrovnat se s fenoménem dynamiky reálného ekonomického systému, která se nedá obejít.

    Z toho pak vyplývá nutnost koncipovat výuku mikroekonomie poněkud jiným způsobem - mj. klást důraz i na to, aby pedagogicky vhodným způsobem byla studentům dynamiky ekonomického systému přiblížena tak, aby o ní získali adekvátní představu.
       zpět
  2. Každý z nás se nepochybně v různých kontextech setkal s názorem: "Teoreticky je všechno pěkné a jasné, ale praxe je jiná." Takový názor svědčí ovšem jen o nesprávném chápání vztahu teorie a praxe. Pokud teorie neukazuje reálnou cestu ke změně, pokud je tomu jinak v teorii (která říká pouze to, "jak by to mělo být") a jinak je tomu v praxi (která teorii ignoruje), Černý Petr je v rukou teorie. Dobrá teorie totiž musí vytvořit ucelený systém, jehož nedílnou součástí jsou i všechny podstatné mezičlánky spojení mezi rozvíjející se teorií s praxí jejího uplatnění. Pro teorii, která se zabývá rozhodováním lidí a tudíž i lidských chováním - a takovou teorií mikroekonomie ze své podstaty je -, to platí naprosto bez výhrad.

    Názorně řečeno: Teorie, součástí jejíhož předmětu je i sám člověk, se musí umět podívat na vztah sebe sama k realitě z hlediska toho, co přináší její uplatnění a jak dosáhnout svého uplatnění. Pokud to nedokáže, přestává být teorií.

    Výše uvedené tvrzení se může zdát příliš silné a kruté ve vztahu k teorii. Je ovšem nutné si uvědomit, že jedním z hlavních úkolů teorie je odlišení podstatného od nepodstatného. Pokud teorie tento úkol nezvládne, skutečně přestává být teorií. Utopí se ve zbytečnostech, byť i tyto zbytečnosti byly vyjádřeny složitým aparátem. A bez vztažení všech nejdůležitějších pojmů, s nimiž teorie pracuje a prostřednictvím kterých katalogizuje a kategorizuje realitu, koneckonců až k praktickému uplatnění sebe sama (k tomu, "o co jde"), odlišit podstatné od nepodstatného prostě nedokáže.

    Mj. - pro mikroekonomickou teorii platí, že každý její poznatek (který je vědeckým poznatkem a který k něčemu je) je vzácným a užitečným statkem. Jako takový má svá specifika (a dobrá teorie musí umět odpovědět na otázku, o jaká specifika jde a jaké důsledky z toho vyplývají), ale to nic nemění na tom, že se jedná o součást mikroekonomické reality. I zde existuje problematika alokační efektivnosti apod

    . Mikroekonomická teorie (a její výuka ) by měla ukázat:

    - Jakou roli plní pro toho, kdo se zabývá její produkcí a šířením, kdo je jejím nositelem ("vlastníkem").

    - Co je z tohoto hlediska efektivní a jak se tato efektivnost projevuje.

    - Jaké jsou nejdůležitější kroky na cestě od ekonomického poznatku (jako dílčímu prvku rozvoje teorie) k jeho uplatnění v praxi, komu a co to přinese.

    Předložený text je zpracován pod zorným úhlem tohoto požadavku a v závěru se problematikou uplatnění poznatků, které obsahuje, explicitně zabývá.
       zpět
  3. Žijeme v zajímavé době. Často se nám zdá, že se snad už nemůže stát nic, co by nás ještě mohlo překvapit. A přesto býváme znovu a znovu zaskočeni tím, s čím vším se ještě můžeme setkat. Na otázku, proč tomu tak je, nehledejme jednoduché odpovědi. Příčina je v tom, že jsme na prahu velké změny v charakteru společenského, zejména ekonomického vývoje, která svým rozsahem, mírou převratnosti a společenskými souvislostmi přesahuje kdysi proběhnuvší průmyslovou revoluci. Produkce lidských schopností se stává dominantním výrobním sektorem. Stojíme na prahu vzniku vzdělanostní společnosti. Staré se již přežilo, jeho ztráta pozic je spojena s různými otřesy, nové se prosazuje pomalu a obtížně.

    Převratné změny, ke kterým již dochází, které lze vyčíst z reality a jejichž existenci lze doložit, se neukládají do rámců "staré ekonomie" (ve které je racionální rozhodování člověka vztaženo k dosahování užitku pojatého jako subjektivní fenomén). Potřebujeme novou ekonomii - ekonomii produktivní spotřeby. Ekonomii, ve které spotřeba nekončí dosažením užitku (požitku, prožitku apod.), ale pokračuje zvýšením produktivních sil člověka, které působí zdrojově jako stále významnější faktor ekonomického vývoje.

    Otevírá se cesta k trvale udržitelnému rozvoji. Sektor vzdělání, tj. sektor produkce lidských schopností, se při přechodu ke vzdělanostní společnosti postupně stává dominantním produkčním sektorem. S tím je spojena změna charakteru ekonomického růstu, ale např. i lidských potřeb, těžištěm jejichž uspokojování se stávají tzv. schopnostní potřeby, tj. potřeby spojené s rozvojem a uplatněním schopností člověka. Tyto schopností potřeby (vzdělání, zdraví, informovanost apod.) mají ve vztahu k trvale udržitelnému rozvoji dvojí funkci - substituční a redukční. Substituční spočívá v tom, že nahrazují ve spotřebě, resp. vytlačují za spotřeby ty potřeby (zejména konzumního typu), jejichž uspokojení podstatně více zatěžuje životní prostředí (schopnostní potřeby jsou výrazně méně závislé na primárních vstupech). Redukční pak spočívá v tom, že uspokojování těchto potřeb je zdrojem inovační aktivity ekonomického systému (schopnostní potřeby koneckonců nacházejí své uplatnění v oblasti inovací), přitom právě inovace jsou tím, co vede k redukci množství primárních vstupů nutných k dosažení užitečných efektů. K tomu podrobněji příloha 13.
       zpět
  4. Jedním z průkopníků teorie Chaosu je B. Mandelbrot, jehož knížka Fraktály u nás nedávno vyšla (Mandelbrot, J., Fraktály, Praha, Mladá fronta 2003). Nejlepší orientaci v teorii chaosu těm, co se touto otázkou nezabývají profesionálně, poskytne knížka J. Gleicka Chaos (Gelick, J.,Brno, Ando Publishing 1996) s podtitulem "Vznik nové vědy". (Originál byl vydán již v roce 1987 a J. Barrow na něj v podstatných souvislostech navazuje.) Tato knížka je metodologicky velmi silná a pro rozvoj ekonomické teorie relevantní. Popisuje "hledání řádu v chaosu", tj. v dynamických nelineárních systémech. Ukazuje mj. že i velmi jednoduché dynamické nelineární systémy "vytvářejí svět", v němž nelze použít matematického výpočtu (resp. kdy možnosti matematického výpočtu jsou velmi omezené). A to ze zásadních důvodů (tj. nikoli proto, že nemáme přesná vstupní data, dostatečně vyvinutý matematický aparát či nedostatečně výkonné prostředky výpočtu). Zkrátka - matematicky je dokázáno, že matematickým výpočtem nelze chování takových systémů popsat. Přesto však mohou matematické prostředky významně přispět k pochopení chování těchto systémů a přinést prakticky užitečné závěry.    zpět

  5. Pojem "algoritmická stlačitelnost" přebíráme z knihy J. Barrova Teorie všeho (Barrow, J., Teorie všeho, Praha, Mladá fronta 1997). Jedná se o metodologicky nesmírně invenční a všestrannou práci, která rozhodně stojí za přečtení. Patrně se jedná o jeden z nejlepších výkladů metodologické problematiky, jaký byl dán v poslední době. J. Barrow zde pojem "algoritmická stlačitelnost" objasňuje následujícím způsobem:

    "Cílem vědy je dát rozmanitosti přírody smysl. Věda není založena pouze na pozorování; sice se o ně opírá, aby nashromáždila informace o světě a aby testovala předpovědi o tom, jak bude svět reagovat na nové situace, ale jádro vědeckého postupu se nachází mezi těmito dvěma procedurami. Nejde o nic jiného než o transformaci soupisů pozorovaných dat do zkrácené podoby, vznikající rozpoznáváním řádu. Tento rozpoznaný řád dovoluje nahradit informační obsah pozorované řady událostí stručnou formulí, jejíž informační obsah je stejný nebo téměř stejný. Jak vědecká metoda vyzrávala, začali jsme si být vědomi rafinovanějších typů řádu, nových forem symetrie a nových typů algoritmů, které mohou zázračně kondenzovat nesmírné řady pozorovaných dat do kompaktního vzorce... Každý řetězec symbolů, který může být zapsán ve zkrácené podobě, se nazývá algoritmicky stlačitelný... Bez rozvíjení algoritmických stlačení dat by se veškerá věda začala měnit v jakési bezduché sbírání známek - shromažďování každého dostupného faktu bez jakéhokoli výběru." (S. 20-21.)

    Pojem "algoritmická stlačitelnost" ve velmi obecné rovině vystihuje, o co ve vědeckém poznání jde. Nevyčerpatelná realita se před námi rozevírá v podobě nekonečných souborů dat. Úkolem vědeckého poznání je nahradit donekonečna ubíhající soubory dat jejich konečnou reprezentací (modelem, předpisem apod.). Algoritmické stlačení přitom zdaleka nemusí mít podobu matematického vyjádření. Lidé byli schopni stačit soubory dat dávno před tím, než si osvojili matematiku. K otázce prostředků "nematematického" algoritmického stlačení dat a s tím souvisejícím podnětům obsaženým v knize J. Barrowa se ještě dostaneme.
       zpět
  6. Víme například následující: Většinu procesů, s nimiž se setkáváme, lze popsat diferenciálními rovnicemi. Tento popis ovšem obsahuje nekonečné veličiny (v podobě limitního přechodu). Abychom popis určité části reality mohli provést s využitím výše uvedeného aparátu, muselo by být nekonečno, vyskytující se v popisu, algoritmicky stlačitelné. Tak tomu ovšem není vždy. To lze pouze tehdy, když je řešení soustavy diferenciálních rovnic stabilní vůči malým změnám počátečních podmínek. Tak tomu je velmi často ve fyzice. V mikroekonomii, kde k popisu dějů můžeme využít velmi obdobný matematický aparát, je z principiálních důvodů nekonečno obsažené v popisu prostřednictvím diferenciálních rovnic algoritmicky nestlačitelné. Nelze tedy vypočítat, jak se budou ekonomické subjekty chovat. To ovšem neznamená, že mikroekonomie jako věda neumí a nedokáže algoritmicky stlačit data v té části reality, kterou se zabývá. (Touto částí reality je rozhodování myslících ekonomických subjektů o efektivním způsobu rozdělování zdrojů při jejich výrobě a spotřebě.)    zpět

  7. Použití pojmu "standardní situace" zde je původní. Považujeme jej za výstižný a vhodný i z hlediska asociace s jeho použitím k vyjádření standardních situací ve fotbalu. Tam také jednají lidé a jejich chování nelze popsat nějakými vypočitatelnými trajektoriemi. Pro trenéra fotbalového družstva i pro kvalifikovaného diváka, který si chce vychutnat zápas, je ovšem důležité umět rozpoznávat standardní situace. K jejich názornějšímu zachycení začala televize v poslední době vkládat přímo do reálného obrazu názorná schémata vyjadřující vzdálenost od branky a úhel předpokládaného směřování míče. Přispěla tím nejen k lepšímu zachycení standardní situace při televizním přenosu, ale - shodou okolností - i k lepšímu pochopení toho, jaký význam má grafické vyjádření reality při výuce mikroekonomie. Studentům s nerozvinutou matematickou představivostí dělají při studiu grafy určité potíže a neuvědomovali si jejich přínos. Poté, co se lze odvolat na analogii s přenosem z fotbalového zápasu, se v tomto ohledu situace zlepšila. Už si na použití grafů tolik nestěžují a jsou ochotni jim porozumět.

    Za zdůraznění stojí fakt, že již samotné "vyhmátnutí" a rozpoznání standardní situace i standardních přechodů mezi standardními situacemi je součástí algoritmického stlačení dat i jedním z případů algoritmického stlačení dat.
       zpět
  8. Jde vlastně o vytvoření takové reprezentace ekonomické reality v naší hlavě, o takové algoritmické stlačení ekonomické reality, které nám umožní efektivně jednat.    zpět

  9. Formální shoda mezi zákonem klesajících výnosů a zákonem klesajícího užitku má hlubší smysl. Vyplývá z toho, co je podstatou člověka a jak člověk vznikl. Člověk vznikl v procesu přetváření přírody - tím, že přetváří přírodu, utváří i sám sebe. Vše, co je obsahem jeho vědomí (včetně toho, co ekonomie nazývá užitkem, tj. jeho schopností pociťovat strasti a slasti, mít prožitky a požitky), vzniklo v procesu působení člověka na přírodu. Pokud zákon klesajících výnosů ukazuje na charakter omezení, která jsou vlastností světa kolem nás a která svou činností (výrobou) překonáváme, pak zákon klesajícího užitku ukazuje, jak je tomu s uspokojováním našich potřeb. Naše potřeby orientují naši činnost (výrobu) určitým směrem. Zadávají cíle této činnosti. Naše cíle a potřeby ovšem nezůstávají neměnné - modifikují se, rozvíjejí se, vznikají nové cíle a nové potřeby. Platí, že potřeby vznikají v činnostech, které slouží k uspokojení stávajících potřeb, cíle vznikají při použití prostředků, pomocí nichž dosahujeme stávající cíle. Výrobou (chápanou v běžném smyslu) vyrábíme prostředky sloužící k uspokojování našich potřeb, spotřebou (chápanou v běžném smyslu) pak vyrábíme sami sebe. Mezi výrobou a spotřebou neexistuje ostrá hranice. Podrobněji se k této otázce dostaneme v souvislosti s vyjádřením produktivních složek osobní spotřeby.    zpět

  10. Učebnicovým a ukázkovým způsobem je problematika vztahu mezi stacionaritou a dynamikou systému objasněna v již zmíněné učebnici J. Clarka (Clark, J., Základy národohospodářské teorie, Praha, Prometheus 1932). Jeho výklad bezprostředně navazují na konkrétní otázky rozebírané v různých částech učebnice obsahuje dodnes aktuální prvky. Vybíráme některé pasáže, které z tohoto hlediska stojí za připomenutí:

    - "iRovnováha výrobních skupin. - Různé výrobní skupiny jsou v rovnováze, když přitahují stejně práci i kapitál, a tomu tak jest, když tito činitelé vyrábějí stejně na jednotku, která se užívá, v jednom oboru jako v jiném. Takovéto vyrovnání výrobnosti jest základní skutečností statického stavu a vyplývá z ní vyrovnání platů. Mzdy i úroky mají tendenci býti stejnými ve všech skupinách... Všichni tudíž zůstávají tam, kde jsou, ne proto, že se nemohou volně pohybovati, kdyby chtěli, nýbrž proto, že se jim nenaskytá žádného podnětu k přecházení... Platí ovšem paradox, že právě tato ideálně dokonalá pohyblivost, která trvala v minulosti, brání pohybu v přítomnosti... - Zisky a pohyby jsou známkami stavu dynamického. - Vyskytují-li se podnikatelské zisky, značí to, že tato rovnováha jest porušena, a je-li tomu tak, pohyblivost práce a kapitálu poskytuje záruku, že bude zjednaná nová rovnováha, nepřijdou-li žádné další poruchy... Skutečná společnost neustále podléhá poruchám... Přes aktivní dynamické pohyby obecný výnos práce a kapitálu nemůže se nikdy vzdáliti od těchto teoretických částek tak daleko, aby tato vzdálenost nemohla býti nějak změřena a vzata v úvahu." (S. 116 - 118.)

    - "Rozdíly mezi skutečným tvarem společnosti a tvarem statickým v kterékoli době. - Skutečným tvarem společnosti v kterékoli době není statický vzor této doby: leč skutečný tvar tíhne ke tvaru statickému a ve velmi dynamické společnosti jest mu podobnější, než by byl ve společnosti, ve které síly měnivé jsou méně čilé. Při všech vlivech měnivých, kterým jest vystavena Americká průmyslová společnost, podobá se dnes přesněji normálnímu tvaru než konservativnější společnosti Evropské a daleko přesněji než líné společnosti Asijské. Mazlavá kapalina v nádobě může míti povrch, který jest daleko od vodorovné hladiny; ale vysoce tekutá kapalina ustojí se blízko vodorovné hladiny, i když třepeme nádobou, ve které jest, dosti silně, aby vznikly vlny na povrchu a proudy v celé hmotě. To jest dobré znázornění společnosti ve vysoce dynamických poměrech." (S. 168 - 169.)

    Poněkud předběhneme další výklad a poznamenáme v kontextu Clarkova textu následující: Pokud jsou inovace tím, co vnáší do systému dynamiku, co "čeří hladinu", pak současně inovace zrychlují i proces obnovy rovnováhy mj. i tím, že (obrazně v návaznosti na Clarka řečeno) "činí kapalinu tekutější", odstraňují její "vnitřní tření".
       zpět
  11. V této souvislosti stojí za zmínku zejména přístup J. Neumanna, který ve své slavné (bohužel dost pozapomenuté) přednášce (A Model of General Economic Equilibrium, In: Review of Economic Research 13, 1945-46, str. 1-9, poprvé publikované pod názvem "Über ein Ökonomisches Gleichungsystem und eine Verallgemeinerung des Brouwerschen Fixpunktsatzes" ve Vídni r. 1938) navrhl chápat ekonomický systém, ve kterém všechny statky vystupují jako "mezistatky". Prokázal možnost aplikovat koncept všeobecné ekonomické rovnováhy na ekonomický systém pojatý jako otevřený reprodukční proces. Přínosné v Neumannově modelu je, že pojetí ekonomické rovnováhy aplikuje na reprodukční proces (neexistují v něm ani prvotní výrobní faktory, ani konečná spotřeba). Jeho (analytický) model má však velmi podstatné omezení - proporce mezi všemi mezistatky v každé periodě se uchovávají (viz J. Neumann: A Model of General Economic Equilibrium, In: Review of Economic Research 13, 1945-46, str. 8, srov. též C. Napoleoni: Ekonomické myšlení dvacátého století, Praha, Academia 1968, s. 116 - 117). Tím se tento model velmi blíží Sraffově Výrobě zboží pomocí zboží (Praha, Svoboda 1970). D. Champernowse v podrobném komentáři jeho modelu (A Note on J. v. Neumann´s Article on "A Model of Economic Equilibrium", In: Review of Economic Research 13, 1945-46, str. 11 - 18) jej proto výstižně nazývá "kvazi-stacionárním". Pokud by do něj byly zahrnuto uvažování inovačních změn, stalo by se analytické vyjádření velmi obtížným a ztratilo by svoji vypovídací schopnost. J. Neumann proto rovněž spotřebu interpretuje podobně jako P. Sraffa - jako prostou reprodukci a případnou neproduktívní spotřebu přebytku.    zpět

  12. Podobně jako i v jiných případech najdeme otázku čistého přebytku poměrně dobře vysvětlenu v již zmíněné učebnici J. Clarka (Clark, J., Základy národohospodářské teorie, Praha, Prometheus 1932):

    - "Část užitku, která jim plyne (lidem), vyrovnává se s oběťmi, které musí podstoupiti; leč zbývá čistý přebytek výtěžku, který není takto neutralisován oběťmi, a generická pohnutka, která může býti nazvána hospodářskou ve vlastním smyslu, jest, učiniti tento přebytek velikým." (S. 51.)

    - "Výrobní náklady ve stavu statickém. - Řekli jsme, že v takovém statickém stavu jsou ceny různých výrobků právě tak vysoké, že stačí na úhradu mezd a úroků, které se všeobecně platí. Za práci a za kapitál se platí jednotné a všude stejné sazby a každý, kdo najme dělníky anebo obdrží půjčku od banky, musí je platiti. Ve skutečném světě, který jest pln poruch a vydán na pospas silám měnícím a vývojovým, shledáváme, že ceny, mzdy i úroky jsou kupodivu blízko těmto úrovním. V určitém podniku mohou se výrobky prodávati za dosti vysokou cenu, že poskytuje velký přebytek nad panujícími mzdami a úroky; také podnikání jako celek může po nějaký vynášeti takový přebytek; leč neexistují-li monopolní privilegia, žádný podnik nevynáší velký přebytek dlouho a podnikání jako celek teprv ne, ačkoli někde v té soustavě mohou býti vždy nalezeny zisky." (S. 120.)

    Podrobněji viz příloha 2.    zpět

  13. Pojem katalogizace použitý ve smyslu Gödelovy věty lze najít u J. Barrowa (Barrow, J., Teorie všeho, Praha, Mladá fronta 1997):

    "Nejdostupnější a nejsnáze kvantifikovatelné aspekty světa mají tu vlastnost, že jsou vypočítatelné. Existuje určitá procedura, jak rozhodnout, zda daný kandidát má či nemá požadovanou vlastnost... Méně zvládnutelným souborem vlastností jsou ty, které jsou pouze katalogizovatelné. Pro ně lze vytvořit proceduru, která katalogizuje všechny entity, jež mají požadovanou vlastnost (i když se může stát, že budeme čekat nekonečnou dobu, než katalogizace dospěje do konce), ale není žádné cesty, jak systematicky obdržet všechny entity, které požadovanou vlastnost nemají. Většina logických systémů má tu vlastnost, že jsou katalogizovatelné, ale nikoli vypočítatelné: všechny jejich mohou být katalogizovány, ale neexistuje žádná automatická procedura, která by prozkoumala výrok a rozhodla, zda je, či není větou." (S. 259.)

    Pojem katalogizace ovšem můžeme chápat i intuitivně jako jeden z prvních kroků poznání, který následuje po empirickém rozpoznání prvků zkoumané reality. V tomto smyslu jej budeme používat. Důležité je vědět, že prakticky vždy lze přejít od výčtu prvků s určitou vlastností k odhalení polarity v realitě dané přítomností či nepřítomností určité vlastnosti. Respektování této skutečnosti vede k mnohem obezřetnějšímu používání pojmů.
       zpět
  14. Schopnost katalogizovat vybranou část reality a následně přejít ke kategorizaci je tak důležitá, že doporučujeme čtenáři, aby si na příkladech, které si sám vybere, vyzkoušel, jak mu to jde. Pokud si nebude vědět rady, nevadí. V průběhu dalšího výkladu se k této problematice vrátíme ještě v několika dalších kontextech. Ale dříve nebo později by měl být schopen provést pečlivou katalogizaci v některé vybrané části ekonomické reality a následně pak přejít ke kategorizaci, včetně zpřesnění definic pojmů, které používá a které jsou pro kategorizaci nezbytné.    zpět

  15. Podrobněji viz příloha 14.    zpět

  16.